Sunday, November 18, 2012

Tips bagus

Posted by Ciknoqa Yusof at 3:23 AM
Assalammualaikum...
Ok macam biasa bila dah start cuti semester, aku rajin la nak update blog..just nak share tips untuk sape2 yang rajin baca blog aku..wahh buget ramai followers tapi hakikatnye 12 orang je hahahhaa...alkisahnye macam ini..seperti yang sedia maklum kan..umur saya dah pangkat makcik-makcik..anak buah saya pun panggil makcik..dulu kununnye nak suruh panggil aunty tapi kerana melayunye kuat so my nephew selesa dgn panggilan makcik..arghhhh tua benar bunyinye...

then bila masuk maktab ade yang tak pecaya bila saya cakap umur saya...wahhh buget muka ko muda sangat la yer Nora...takk bukan macam tu..saya bercakap bila ramai sangat yang bertanya.ayat nie saya dah biasa dengar "EHH BETUL KE NIE??abis betul la..tak kan aku nak cakap umur aku 20 tahun kot..nampak sangat aku menipu!!!pastu ada pulak sorang mamat nie umur 23tahun..muda dari adik aku plak tu..serius benar nak jugak kenal dengan aku..walaupun aku dah cakap aku dah taraf makcik-makcik..tapi dia kata tak nampak macam makcik-makcik pun..macam sebaya dia je..yer la engko..sekarang semua nampak sama macam engko..kang dah time aku menopous baru engko nampak aku betul-betul makcik kan hahhahaha..maaf ya encek..saya bergurau jer..saya tak mampu nak sambut perkenalan tu sebab terlalu la banyak jurang umur ;) 

so bila ada yang tanya macam mana nampak muda dari umur, saya nak kongsi apa yang saya buat selalu...kalau korang rasa betul..iye kan jela..kalau rasa tak betul ignore je apa yang aku nak share nih..kang kata aku nie ngade2 plak yer...

1. murahkan senyuman..dalam erti kata sedekah je senyum tu dapat jugak pahala kan..tapi jangan plak senyum tak tentu arah pada semua orang..kang ada yang ambil kesempatan. tapi aku memang suka senyum dari bercakap pot..pet..pot..pet...

2. aku sebolehnya elakkan sifat moody..yang ini pantang aku..sebab aku pun tak suka tgk org moody..even aku period sengugut pun..aku masih boleh tersenyum..setengah org time sengugut nak moody pada semua orang..tak paham jugak aku..

3. ceria setiap ari..bak kata kawan aku.."hang ni xdak masalah ka ketawa ja keja hang"..ok semua orang ada masalah kan..aku pun ada..tapi aku xde tempat nak luah masalah..tak kan nak cite kt mak ayah nanti diorang risau..so aku ceriakan idup aku setiap ari buat lawak dengan budak-budak umah aku..

4. pastu kalau rajin tulis je kat buku apa perkara yang baik-baik..apa yang kita nak capai dalam hidup..bila buat macam tu kita ada satu semangat dalam diri untuk fikir yang positif..bila selalu positif kita akan rasa macam happy ja idup nie..aku memang ada simpan buku kecik untuk aku tulis benda ni semua..wish list la sangat..

5. berpakaian pun iyer jugak..nak kata aku bergaya tu tidak la..tapi takde la sampai dress up pun ala2 makcik..yang aku rasa selesa nak pakai aku pakai..so ikut la peredaraan masa dan sesuai dengan status aku yang bakal bergelar guru..sederhana..tak perlu ketat-ketat..sakit mata orang tengok..aku pun malu tgk aih kalau dah macam nangka busuk..

6. berbuatlah baik pada semua orang..jangan nak dengki,nak gaduh..tak puas hati dengan orang ini dengan orang itu..aku suka cara mak aku..sederhana dan seorang yang merendah diri..tak penah aku dengar mak aku cakap besar..sebab tu kot ada jugak kawan-kawan mak aku cakap nampak mak aku muda dari umurnya..

7. hahahaha yang ini kalau budak-budak umah aku baca konfim gelak dengan aku..aku selalu cakap nak awet muda kena takut dengan air..sebab kalau sejuk je kat umah sewa, konfim aku akan buat ayat..tak nak mandi boleh tak??reason sebab sejuk..macam budak-budak daa..tapi tak betul pun teori ni..korang jangan ikut yer..aku je malas mandi hahaha..huduh kan perangai..tapi bila mandi bukan main lama siap berwangi-wangian bagai aku nih..malam2 pun losyen,bedak baby semua siap..janji aku tido bau wangi diri aku sendiri kan hehhehee...

ok ini je la yang aku boleh share...tata...

2 comments:

Mrs.NZ on November 20, 2012 at 5:30 AM said...

Oh yang tips last skali tu aku 'iya'kan sangat2..Memang pong! Uiks..terbawak2 sampai ke la noh?
Aku syak tips yang tu yg paling berkesan kot.Harharhar!!!

Ciknoqa Yusof on November 20, 2012 at 10:31 PM said...

Haha..pecah rahsia sudah..camne nk g dok obesea mcm hg..air sejuk ckit kt msia pun dh takmau mandi..huduh nuh perangai!!!!

 

CiknoQa Yusof Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei